Alla inlägg under december 2007

Av Hanna - 30 december 2007 23:26

Woho, äntligen har vi bokat en resa :D det blev inte Florida den här gången, men Lanzarote duger nog bra det med, huvudsaken man får lite sol och värme :) Vi har bara bokat flyg än, har inte bestämt hotell, men det lutar åt att vi tar samma som Micke och Tove som också ska dit då, ett ganska fint hotell med all inclusive, skitbilligt, känns helt okej tycker jag ;P hehe.


Nej, nu ska jag gå och sova, imorgon är det mycket att hinna med och det lär ju bli sent på kvällen så.


Natti natti!

Av Hanna - 27 december 2007 14:06

Jag börjar äntligen hämta mig efter juldagen... Eller riktigt så illa är det väl kanske inte, men det är fan inte långt ifrån :P Först var det förfest hos Oskar, sen gick vi iväg till arken vid 9-10 någon gång för att slippa köa. Sen sprang man runt där, träffade så mycket folk så man har glömt bort hälften av alla man pratade med, drack och dansade tills man inte orkade stå upp längre. Så var man ju smart nog att faktiskt vara där tills de stängde också, så var ju inte hemma förrän vid 5 ungefär... Gissa om jag var pigg igår? Är rätt seg idag också, men igår orkade jag knappt andas, jag var för trött... Riktigt illa med andra ord :P Med så kan det få va ibland, jag hade jävligt kul i alla fall :)


Nu ska jag försöka hitta på något vettigt att göra och inte bara sitta här hela dagen...


Puss!

Av Hanna - 24 december 2007 23:47

15 min kvar av julafton så: GOD JUL!!! :D

Av Hanna - 23 december 2007 19:33

Nu har vi fått besök av lillkissen Wilma :D Eller Snuttan som hon heter nu för tiden, som annars bor ute hos min faster. De ville inte lämna henne ensam över julen, så hon fick komma med hit :) Vi tror att hon kände igen sig och att hon och Pinglan kom ihåg varann, det verkade så i alla fall :)


Som julklapp tänkte jag bjuda på en grymt bra juldikt:


Midvinternattens köld är hård.

Tio små nissar i djup snö går.

Rävsax gömd under täcke vitt,

knipsar nisse av på mitt.

Livsandarna snabbt för honom tryter.
Snart i sitt eget blod han flyter.


Nio små nissar i midnattstimma,
traskar fram i månljusstrimma.
Ugglan hoar från sitt näste,
istapp faller tyst från fäste.
Nisse spetsas utav tappen.
Tomte ligger död på trappen.


Ute på trappen står gröten och ångar,
åtta små nissars intresse den fångar.
Tre små nissar gröten sig nalkar,
stackars nisse på kanten halkar.
Han sliter, han kämpar, han svettar sig blöt,
men sjunker likväl i kvicksandslik gröt.


Många springor stugan har,
där sju små nissar in sig tar.
Katt som bakom dörren ruva,
slukar nisse med hull och luva.
Resterna från tomtehand,
suger Misse bort från tand.


Sex små nissar mot julbordet ilar.
Snabbt de uppför bordsben kilar.
När sista tomten över kanten hasar,
han tappar greppet och nedåt rasar.
Faller neråt likt ett lod.
Mattan röd av tomteblod.


Tomtar fem i väldig iver,
springer runt, ty hungern river.
Nisse snubblar på sitt skägg,
faller rätt på knivens egg.
Lille nisse, stackars saten,
rinner ut i sillsallaten.


Fyra små nissar festat på sill,
och nu de törsten släcka vill.
Mot glöggen de springer i samlad tropp,
och tar för sig i varsin kopp.
Ner ramlar nisse i glögghett hav,
likt skållad mandel hans skinn faller av.


Tre små nissar i granen sig svingar,
mellan ljus och änglavingar.
Nisse sig för nära våga.
Strax han står i ljusan låga.
Doftar snart likt vidbränd stek.
Ångrar då sin ystra lek.


Två små nissar omkring sig tittar.
En smällkaramell då de hittar.
Nisse ner på den då hoppar,
men för detta den ej stoppas.
I tak, på golv, på gardin med frans,
finns nu nisses hjärnsubstans.


Husbonn stiger upp i natten,
för att kasta lite vatten.
Men under husbonns tunga toffla,
nisse blir till krämig våffla.
Snön ligger vit lite här och var.
Inte en jäkla tomte finns kvar.


Puss o god jul! :)

Av Hanna - 23 december 2007 13:34

Idag var det dags för den årliga jakten på den perfekta julgranen, så vi åkte iväg ut mot stugan. Som vanligt tog det en halv evighet innan alla (utom pappa) var överens, men den vi valde var jättefin :) Pappa tyckte den var för yvig, men han har inget att säga till om, vi pekar och han sågar helt enkelt ;P hehe.

När vi var till stugan fram och tillbaka, för att hämta släpvagnen att ha granen i, var det en massa svanar i viken som brorsan tyckte att man skulle skrämma iväg med smällare... Så vi gick ner till vattnet, men innan vi hade lyckats klättra tillräckligt långt ut på stenarna flög alla utom två iväg, men han skulle ändå smälla. Först lyckades han inte få eld på den första, men när den sen började brinna visste han inte var han skulle göra av den, så istället för att lägga den på en sten eller kasta den högt upp i luften slängde han den rakt ner i vattnet så den dog :P hahaha. Han hade med sig två ifall han skulle misslyckas med den första, men den andra hade han tappat bort :P haha. Bra jobbat.


Nu ska jag dammsuga lite och sen fika och klä granen :)


Pusss

Av Hanna - 22 december 2007 14:33

Idag har jag varit lite duktigt och städat i mitt rum, eller ja, plockat upp väskorna i alla fall :P Sen var vi och fikade hela familjen, riktigt nice :) Mamma hade varit och sjungit på ett dop i morse, så berättade pappa att han döptes i vatten från Jordanfloden och efter honom var det ett till barn som skulle döpas i samma vatten så farfar berättade för dem att det var vatten från Jordanfloden och fick till svar "jaha, nej men inga gör det någge heller" :P hahaha, tror inte riktigt de fattade det där :P sjukt kul :P


Nej, nu ska jag gå och hälsa på farmor och farfar!


Puss

Av Hanna - 21 december 2007 16:31

Igår var jag på brorsans julfest, var rätt segt först, jag och pappa satt och störde oss som fan på att så många har finlandsvenskt uttal, t.ex stjärnor uttalas som kärnor, vi undrade var för kärnor på himlen det var de sjöng om... :P haha. Men luciatåget var fint, brorsan var riktigt duktig när han spelade gitarr och Malin som var lucia sjöng så fint så jag fick tårar i ögonen :) Sen fick man kaffe och så där och sen var det dans, jag var med och dansade polonäs med brorsan :P hahaha, var riktigt kul faktiskt ;P


Idag köpte jag biljett till juldagen, så nu blir det Arken... Och betelade 15 euro istället för 7 som förköp kostar till Mariepark... Aja, det blir nog säkert bra, men har lite dåligt samvete eftersom Jenny inte kommer in på Arken... Jag köpte också de sista julklapparna idag, eller ja, det beror på om jag ska köpa åt moster eller inte, har inte bestämt mig än... Och sen var vi till bagarstugan och fikade, jag, Julia, Jossa, Jenny och Oskar, det var riktigt mysigt :) Jag åt en supergod macka med parmaskinka och brieost och drack glögg :) Inte för att jag hade råd egentligen men :P Vet inte riktigt hur jag ska få det att gå ihop nu, men det löser sig förhoppningsvis...


Ska och handla lite till ikväll med mamma, dricka glögg och äta julstjärnor :) Verkar som de flesta ska ut ikväll, men jag vet inte hur jag ska göra... kunde väl va kul att träffa folk och så, men har ju inga pengar egentligen... och vet inte som jag har så stor lust heller... det skulle vara indigo och ta en drink då bara, men vi får väl se hur det blir.


Ciaoo

Av Hanna - 19 december 2007 18:46

"Whithout ved no brasa" - min käre lillebror

Ovido - Quiz & Flashcards