Alla inlägg under juni 2007

Av Hanna - 30 juni 2007 12:02

Det blev ungefär som jag trodde igårkväll (eller natt kanske man ska säga), Robin kunde inte vara tyst när han kom hem, men dessutom hade han Niklas med sig, men det gjorde inte så mycket för jag hade ändå inte hunnit somna, fastän klockan var 4... :P  Men konstigt nog är jag ändå pigg idag, men arg, för när jag steg upp var det sol, sen försvann den nästan direkt, när ska jag hinna sola då? Fast nu ser det ut att bli sol igen, så jag hoppas på det.


Ikväll ska vi till Niklas och Hanna (inte samma Niklas som sov här i natt alltså) och grilla och så, ska bli kul, har inte träffat dem på evigheter och det brukar alltid bli kul med dem :)


Jag skulle behöva gå ner på stan och se om jag hittar någon present åt mamma som fyller år imårn, men jag vet inte vad det skulle vara... Pappa har i och för sig köpt en grej redan som skulle vara från mig och brorsan också, men ändå... Annars kanske jag köper jordgubbar imårn innan jag åker ut till stugan och lagar nånting gott och plockar blommor :)


Nu har jag bokat resan till Göteborg också! :) Så nu vet jag att jag kommer dit och hem igen i alla fall :P Det ska bli kul, jag längtar :)

Och nästa helg blir det kryssning! Åland-Sthlm-Gotland-Tallin-Åland med Birka Paradise :) Ska också blir riktigt kul :) Bara det att jag åker med mamma, pappa, brorsan och vår småkusin (se åländsk ordlista) Johannes, och kanske Haje och Ingo. Och jag ska dela hytt med brorsan (12) och Johannes (14)... Såå, någon som vill hänga med på kryssning? ;)


Nej nu ska jag gå och bädda, för det antar jag att Niklas inte har gjort, och sen ska jag väl iväg till Robin och sen till Niklas och Hanna.


Ha en bra helg!

Ciaoo 

Av Hanna - 29 juni 2007 23:27

Det blev en mycket mer händelserik kväll än jag hade trott. När jag kom till stugan efter jobbet var Haje och Ingo där också för att planera 200års festen med mamma och pappa, men först åt vi, grillad entrecôte, grillade champinjoner fyllda med ädelost och nypotatis som varit i ugnen och vitlöks och chilismör till, jättegott! Och till kaffet färska åländska jordgubbar doppade i vit- och mörkchoklad, MUMS! När vi satt där och just hade proppat i oss jordgubbarna ringer telefonen. Pappa går iväg och svarar, lägger på, kommer tillbaks och utbrister "Helvete, fåren har rymt!" (det är så att min faster har en massa får, och nu över sommaren har vi två tackor (vuxna får av kvinnligt kön, för den som inte visste det) och fyra lamm på en äng brevid vår stuga). Det blir lite halvkaos, alla utrustar sig för fårjakt, dvs stövlar på fötterna eftersom det har regnat och en hink med "fårgodis" i handen. Mamma fick i uppgift att stänga av elen i stängslet och kolla var de smitit ut medan jag, pappa och Haje susar iväg på fyrhjulingen för att leta reda på de förrymda fåren. Tack och lov tog det inte så länge innan vi hittade dem och all tid som pappa spenderat med att stå i hagen och klappa dem lönade sig för de förjde efter honom och den skramlande hinken med fårgodis utan större protester medan Haje fick gå bakom som vallhund och kolla att ingen smet. Själv fick jag ta fyrhjulingen och köra hem den, kände mig som en riktig skogshuggare där jag susade fram genom skogen på en liten grusväg iförd mammas gamla jeans, stövlar och fleecetröja (också de mammas gamla), haha :P Men det är inte riktigt slut än, när jag kom tillbaka gick jag till hagen och hörde att pappa, Haje och fåren började närma sig genom skogen och frågade mamma om hon hade stängt av elen "nej den är på och jag har lagat stängslet" svarar hon helt nöjd och jag undrar hur fan hon tror att de sa kunna komma in igen då så jag ropar åt henne att stänga av elen, hon fattar inte riktigt varför men gör det i alla fall. Då skriker pappa att vi måste sluta ropa (för att inte skrämma iväg fåren igen) och jag visar åt mamma att hon ska vara tyst, men för sent, hon skriker så högt hon bara kan "VAA?!", suck. Efter en liten stund ropar pappa igen och undrar var fåren hade kommit ut och mamma svarar stolt "där ni är nu ungefär, jag har lagat det nu" "och hur fan tänkte du att vi skulle komma in igen då? Kom hit och fixa det, och det ska gå fort!" oj oj, lilla mamma, nu fick hon springa genom hela hagen igen för att släppa in dem :P Men sen flöt det på ganska bra, de kom in, mamma satte upp stängslet igen och jag satte igång elen igen (jag har jagat för med min faster flera gånger förut, så jag är riktigt rutinerad på det där).


Efter det äventyret hade jag fått min dos av lantliv för idag så jag åkte hem till stan och lät dem bråka ifred om deras fest och Birka Paradises avgångstider (suck). Så nu sitter jag här, jätteskönt att få vara ensam lite, har till och med hunnit städa lite. Nu tänkte jag se någon lagom rolig film och sen sova. Fast jag lär väl inte få sova så länge, Robin är ute ikväll och lär väl komma hit i fyllan sen för att sova (vilket innebär att han först väcker mig så pass mycket så jag inte kan somna om och sen somnar han så fort han lagt sig ner och jag ligger där klarvaken). Nåja, får ju sova länge imårn i alla fall, så det är väl inte hela världen. Nu film.


Natti natti


Av Hanna - 29 juni 2007 15:42

Yes, hittade en liten åländsk ordlista i tidningen XIT som jag bara måste dela med mig av, och förstås lägga till några viktiga ord som de hade missat ;)  * = viktigt att kunna, mycket användbart, ? = om efter det åländska ordet = aldrig hört att någon använt det ordet, om efter översättningen = dålig översättning


Käppa = inte fungera

Siddubarra * = det var som tusan

Kålla, Jååla * = tramsa, krångla(?)

Kållvant = dummer(?)

Paller * = trams, barnsligheter

Pallervant * = person som tramsar

Tövla * = göra bort sig, fumla

Issinga * = "ids inte", anv. när man vill uppmana ngn att låta bli, sluta med ngt

Rådda * = stöka till

Krappis * = bakfylla

Dynvar = örngott

Butka = fyllecell hos polisen (enl. XIT), fängelse (enligt mig)

Kubba (?)/Lubba (?)/Älga = springa

Kadaver = ordentligt berusad

Gåra = äckla sig (enligt mig snarare typ gegga/kladda med maten)

Kluma = tafsa, klämma

Truga = käfta, tjafsa

Sköna (?) = spela cool, skryta

Få inis (?) = bli arg, tokig

Lynna (?) = dra iväg

Nåjsa ** = typ tjatsa, vara ettrig/jobbig (jättesvårt att översätta, för det behöver inte vara så negativt, men otroligt användbart ord!)

Byka = tvätta kläder

Ämbar = hink

Halare = Overall

Småkusin = syssling

Fää = fest

Tää = supa

Inga/int ** = inte

Holi = fan (superåländska, används mest bara på skoj)


Hihi :D Ja det var de som fanns i XIT och de jag kom på nu, får väl lägga till fler sen om jag kommer på något :P


Så nu, försök översätta: "Issinga jååla din nåjsiga pallervant!" Och öva in frasen och säg den till alla du känner, jag kan nästan garantera skitroliga reaktioner ;)


Good luck ;)

Av Hanna - 29 juni 2007 14:40

Här kommer det lite bilder, en på min älskling Sampe och en på alla 4 älsklingarna :) inte så himla bra bilder kanske, men de små sötnosarna har ju så svårt att vara stilla :P

Av Hanna - 29 juni 2007 08:58

I knew it. Idag när jag också skulle kunna cykla på jobb, fast jag är i stan nu men jag måste via stugan innan jag ska på jobb, ja då är det jälvklart dåligt väder igen. Det regnar inte än, men vi såg ju hur det gick sist, och om jag skulle ta cykeln skulle det ju garanterat börja regna. Så jävla typiskt. Så nu får jag väl hoppas på nästa vecka då.


Nu ska jag fixa lite med låter till 200års festen mamma, pappa och två andra ska ha 14e juli, jag har lovat att fixa en playlist åt dem, och hjälpa till att servera och så på festen sen också. Kan nog bli ganska kul, brukar bli det när de ordnar fester, så får man lite pengar för det och god mat och så också :) De skulle tydligen ha lite planering på stugan ikväll, grilla och så, så jag åker nog dit efter jobbet ;) Har ändå ingenting att göra ikväll så, men kanske åker hem till stan och sover sen, kan ju inte sova ordentligt på stugan. Men vi får se.


Hasta luego 

Av Hanna - 28 juni 2007 19:25

Jag hann boxas en halvtime i alla fall :) Robin kommer just och hämatar mig nu, annars hade jag sprungit före också, men får väl ta det en annan gång bara, är glad att jag hann med nånting i alla fall :)


Nu ska jag plocka ihop mina grejer, men imårn kommer det bilder på mina kissebäbisar, for you Charlie ;) 


Ciaoo 

Av Hanna - 28 juni 2007 16:53

Läste just på aftonbladet att man får fler hjärnceller av att jogga och att det motverkar depression. Att det motverkar depression har jag ju hört förut, men inte att man får fler hjärnceller, det lät ju lite intressant :P Kanske det kan funka som övertalningsmetod för att få med Robin :P Måste nog testa ;)


Nu får jag åka hem! :)


See you

Av Hanna - 28 juni 2007 12:20

Nej jag är inte ensam, det är det som är problemet. Eller alltså, jag vill inte vara ensam ensam, men jag har aldrig nån tid för mig själv.. Antingen är jag på stugan med mamma, pappa, brorsan och ofta lite kusier och liknande också, eller så är jag i stan eller hos Robin, med Robin. Jag vill vara ensam någon gång också. Det kanske låter hemskt, men man hinner ju knappt tänka när det är en massa folk runtomkring en hela tiden. Finns en massa grejer jag vill göra men som jag inte hinner med när man måste vara så social hela tiden, träna t.ex Jag lyckades faktiskt få springa en liten sväng i tisdags, jag mutade nämligen Robin med att han fick köra fyrhjuling om jag fick springa, det funkade, så jag fick springa typ 3 km i alla fall... Men ikväll vet jag inte vad jag ska hitta på att muta med, i stan finns ingen fyrhjuling och jag vill både springa och boxas... Dilemma... Vet inte vad jag ska hitta på för att få vara ensam lite och bara göra vad jag känner för. Säkert skulle jag bli rastlös om jag inte hade något att göra, men fram till typ 10 på kvällen är jag gärna ensam, sen kan det bli tråkigt... Nåja, man ska väl inte klaga.


Nu ska jag svara på lite mail om stugbokningar och försöka få tiden att gå de 5 timmar som är kvar...


Ciaoo

Ovido - Quiz & Flashcards